March 22, 2017

Pelajaran menggunting.

Pelajaran menggunting.
Saya memberikan gunting kepada anak saya dari usia dua th dengan pengawasan. Saya tidak takut anak saya terluka krn saya memakai gunting kecil kok.
Beri contoh kepada anak bagaimana cara memegangnya. Dan berikan kertas yg cukup kaku tapi tidak tebal.
Jangan buru-buru membuat sesuatu yg berbentuk. Biasanya anak kecil senang menggunting kertas sampai kecil-kecil. Paling saya mengajarkan menempelkan untuk dibuat mozaik.
Kalau di montessori kita sediakan nampan..kertas panjang /kertas sisa dan gunting.
Di tambah enak lagi kalau di beri kursi dan meja. Pasti anak anteng.
Awasi saja dari jauh apa yg dia lakukan asal tdk berbahaya tidak apa-apa.
Tp saran saya beri dia ketrampilan merobek kertas dulu ya sebelum menggunting. Agar jari tangannya kuat.
Semoga bermanfaat.
Foto Sukatmini Doank.
Foto Sukatmini Doank.

No comments: